موسسه بین المللی سفیران صلح

موسسه بین المللی سفیران صلح

ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران
موسسه بین المللی سفیران صلح

موسسه بین المللی سفیران صلح

ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران

متنی از سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر

ابراهیم صنوبر :نسل کشی هایی که به دلیل داشتن دین و مذهب و عقیده ارجح یک انسان به وقوع می پیوندد، قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد
ابراهیم صنوبر :نسل کشی هایی که به دلیل داشتن دین و مذهب و عقیده ارجح یک انسان به وقوع می پیوندد، قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد
ابراهیم صنوبر :نسل کشی هایی که به دلیل داشتن دین و مذهب و عقیده ارجح یک انسان به وقوع می پیوندد، قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد

 

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین
آن کس که تو را شناخت ، جان را چه کند؟
فرزند و عیال و خانمان را چه کند؟
دیوانه کنی ، هر دو جهانش بخشی
دیوانه ی تو هر دو جهان را چه کند ؟

درست زمانی صلح را ساختند که ما آفریده شدیم تردیدی ندارم: جنگ هدیه الهی نیست، اما صلح ودیعه خدا و مرز با او بودن یا نبودن است
 صلح یعنی: احترام، قانون، بهداشت و دوست داشتن

صلح در ذات خود به گونه ای بوده است که همواره در طول تاریخ بشر توجه متفکران، اندیشمندان، شاعران و رهبران بسیاری را به خود جلب کرده است و در قلب گاه اندیشه بشری جایگاه منحصر به فردی داشته است. این نوابغ و متفکران که خود جزء جریان سازان عظیم جامعه و زمانه خود بوده اند و حتی جوشش های تاثیر گذاری برخی از آنها را در دنیای امروز خود شاهد و ناظر هستیم، به ارائه نظریات، عقاید، تحقیقات و دستاوردهای خود در زمینه مسائل حقوق بشر، صلح، دوستی و عشق به همنوعان همت گمارده اند.
با اندکی جست و جو و تامل در سخنان به یادگار مانده از آنها به درهایی از کلمات حکیمانه ایشان می رسیم که راهنمای عمل رهجویان است و نقشه راه را به ما می نمایاند و در این میان پیامبران الهی کامل ترین نسخه ها را در عرصه های مختلف عرضه داشته اند.
توجه همه عزیزان و صاحبان خرد و اندیشه را به این توصیه افلاطون فیلسوف بزرگ یونان جلب می نمایم که "عشق است که در میان مردم، صلح و آشتی برقرار می کند". این دستور العمل اخلاقی کتاب مقدس نیز شایان توجه است که "هر کس به صلح و آرامش کمک کند، آمرزیده می شود". صلح از جمله درون مایه های مشترک تمامی ادیان آسمانی و الهی است.
در مسیر این پیشینه کاوی و بررسی این مضامین حقوق بشر دوستانه گاه به چنان مفاهیم پر مغز و پرمعنایی برمی خوریم که در شکوه و عظمت سر بر آسمان می ساید. از جمله این شعر معروف حافظ که همه ما با آن آشنا هستیم
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است                  با دوستان مروت با دشمنان مدارا
به میزانی که این آموزه های ارزشمند سرلوحه کتاب زندگی بشر قرار گرفته، صلح و دوستی در زندگی او پر رنگ شده و به میزانی که از این رهنمودها غفلت ورزیده، مسلماً خود را از صلح محروم کرده است.
همه پیامبران الهی نیز منادی صلح و عدالت و نیک فرجامی انسان بوده اند و هر جریانی به نام دین که در تعارض با این حرکت باشد ناشی از تحریفات بشری است. چه کسی است که بتواند ادعا کند دینی الهی برای هدایت بشر هیچ توجهی به موضوع صلح و دوستی افراد نداشته و یا جنگ در آن نمودی مثبت و تعالی بخش یافته است؟
جایگاه والای صلح و دوستی آن هنگام روشن می شود که به این کلام نورانی پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می رسیم که فرموده اند بهترین کارها بعد از ایمان به خداوند متعال، دوستی با مردم است.
به واقع به جز از رهگذر راهنمایی های آنها چگونه می توان به همدلی و زندگی مسالمت آمیز رسید؟
به جز از طریق تاسی به اندیشه های والای آنها چگونه ایثار، فداکاری و خصایل جوانمردی که لازمه حیات عزتمند یک جامعه هستند، تحقق می یابد؟
به راستی به جز از مسیر پیروی پیشوایان دینی که نفس به نفس دغدغه اصلاح و سعادت مردم خود را داشتند، چگونه مفاهیمی چون برادری، برابری و احترام به همه ابنای بشر، تجلی می یابد؟
اوج تبلور رفتار کریمانه، بخشش و گذشت هدایتگرانه و نهایت شگفتی و حیرت بشر در این صحنه وزین و باشکوه تاریخ رقم می خورد که شاعر این گونه آن را بر قامت جملات استوار کرده است
به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من                 که اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا
که در آن کرم پیشه شاه مردان علی(علیه السلام) حد اعلای کمالات انسانی را به دور از هرگونه برخورد سلیقه ای و تاثیر پذیری ترسیم می نماید. رویکردی که فرای مدل های ریاضی و روشهای آماری، چگونگی نزدیک شدن به صلح واقعی را آموزش می دهد.
با تبرک به کلام نورانی ایشان که جامع کمالات، محامد و محاسن متعالی است، در می یابیم که ابراز محبت و دوستی نسبت به مردم نخستین مرحله عقل و اساس خردمندی است.
لذا اگر بخواهیم در جهت استیفای صلحی راستین و پایدار پیش رویم، باید رهروی به رهبری آنها نماییم و از اقیانوس بیکران کلام معرفتی آنها و تجارب گرانسنگشان بهره مند شویم.
با تاسی به این راهنمایی هاست که می توانیم روح عدالت خواهی، آزادگی، انسان دوستی و صلح طلبی را در رگ های فرزندان مان جاری سازیم.
همه ما می دانیم که صلح تنها به معنای نبودن جنگ نیست، بلکه حضور در یک جامعه سرشار از عدالت، تفاهم، همزیستی، دیگر پذیری، آزادی و دموکراسی است، جامعه ای که از هر گونه اعمال و رفتار ضد انسانی و غیر اخلاقی به دور باشد و تمام زمینه های علمی، بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، شهروندی و اقتصادی به صورت مطلوب در آن توسیع یابد.
اما مسئله مهم عمل به این تئوری ها، نظریات و دستورالعمل هاست. هیچ هدفی بدون طی کردن مسیر آن دست یافتنی نیست. صلح این گونه حاصل نمی شود که با پاشیدن بذری در زمین و صرفاً نشستن به امید باران، همه شرایط مطلوب، حاصل شود. تلاش در جهت این که صلح در همه لایه های زندگی و در تمام سطوح نهادینه شود، نکته ای مهم و ضروری است.
صلح و آرامش به کسانی داده می شود که خواهان آن هستند و برای آن تلاش می کنند و جنگ و جنایت و ترور از آن گروه و جماعتی است که به دنبال آن هستند.
قانون کاشت، داشت، برداشت اصل اساسی زندگی انسان است. ما امروز همان محصولی را برداشت می کنیم که در گذشته بذر آن را کاشته ایم.
روند استقرار و برقراری صلح و ثبات و امنیت در جامعه جهانی به دلیل سیاست های جهت دار و جهت دهی های سیاسی برخی دولت های مستکبر و زیاده خواه که حتی بر خلاف میل و اراده ملت های خود بوده، با فراز و فرودهای بسیاری مواجه گشته است.
امروز جهان شاهد حوادث هولناک و جنایات ننگینی است. موارد متعدد نقض حقوق بشر، زور گویی ها و ظلم های آشکار و فاحشی که با گسترش یافتن اندیشه های سلطه جویانه برخی عاملین شر و فساد حادث می شود از مظاهر بارز زیاده خواهی برخی دولت هاست که امیدها و انگیزه های برخی ملل برای داشتن حداقل های یک زندگی سالم و به دور از عذاب و التهاب را به محاق می کشند. در برهوت سیاست های تاریک و ددمنشانه خود استمرار بقای خود را بر اریکه های قدرت، فقط در ویران کردن بنیان امنیت و آرامش و لرزاندن پایه های همزیستی مسالمت آمیز ملل می دانند.
نسل کشی هایی که به دلیل داشتن دین و مذهب و عقیده ارجح یک انسان به وقوع می پیوندد، قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.
اسفناک و رقت انگیزتر این است که کسانی که خود متشبث به اعمال ضد انسانی و جرثومه فساد و نا امنی هستند، نسخه ای درمان بخش برای ملل دیگر ارائه می دارند و این نسخه چیزی جز جنگ و کشتار نیست و بدین گونه آتش صلح به پا می کنند.اما هیچ گاه صلح و احترام به حقوق بشر از مسیر جنگ و بی عدالتی و خشونت حاصل نمی شود.
در این راستا نقش و تاثیرگذاری سازمان ها، نهادها و تشکیلات مردم نهاد در فرهنگ سازی جهت احترام به حقوق طبیعی و ذاتی انسان ها و اشاعه و نهادینه نمودن خصایل انسان دوستی و آزاد منشی نقشی اساسی و پر اهمیت بوده است.
اهداف و گستره فعالیت های این موسسه بین المللی سفیران صلح مبتنی بر باورهای عمیق صلح طلبی و نوع دوستی می باشد که با توجه به اصالت و تقدم فرهنگ صلح و دوستی بر موارد دیگر که در دین مبین اسلام نیز بسیار بر آن تاکید شده است، تاثیرات مثمر ثمری در لایه های مختلف جوامع از جمله تحکیم خانواده ها، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، زیاده روی و عنان گسیختگی ها و برقرای نشاط در میان شهروندان دارد.
اهداف و فعالیت های موسسه بین المللی سفیران صلح گستره وسیعی از معضلات مدرن جامعه جهانی را در بر می گیرد که گریبان بشر را به سختی می فشارد. معضلاتی همچون مواد مخدر، افراط گری و دیگر رفتارهای پرخطر که به دلیل القائات رندانه فرهنگی مسببین آن، جوانان و آینده سازان کشورها را از مسیر پیشرفت و شکوفایی دور می سازد و آنها را به ورطه خود باختگی و خود فروختگی می کشاند. جوانانی که با بحران شناخت و خطای تحلیل مواجه هستند، این چنین تحت تاثیر تبلیغات مسموم دچار سردرگمی و نابه سامانی می شوند. این معضلات تهدید، آزار و خدشه بزرگی است که آماج تاثیر گذاری آن روح جوامع می باشد. صدمه ای که این نوع رفتارها بر پیکره جامعه وارد می سازند بسیار ناگوار و جبران ناپذیر است.
برنامه ریزان و فعالان موسسه بین المللی سفیران صلح آموزش، فرهنگ سازی و روشن گری کارشناسانه در مورد تبعات تکان دهنده این معضلات و شناساندن فرهنگ های اصیل و آگاه سازی نسبت به هنجارهای صحیح و ارائه برنامه های جاذب و ارزشی را پاد زهری بر روند شیوع و گسترش این موارد می دانند.
زمانی که سفیران صلح، صلح و دوستی و آرامش را برای خود مطلوب می دانند قدر مسلم دستان یاری گر خداوند سبحان زمانی همراه آنها خواهد بود که آن را برای دیگران نیز محترم شماریم، آن را برای دوستان خود، برای هم میهنانمان و نیز برای تمامی مردمان دنیا و بالاتر از آن برای تمامی نسل ها و عصرها مطالبه نماییم.
ما اکنون در دورانی هستیم که بهترین ارمغان ما برای ملل جهان هدیه صلح، دوستی، برادری و برابری است.
تمامی صلح طلبان و بشر دوستان را می ستاییم، مردمی که ضمن عشق ورزیدن، ایثار و فداکاری در قبال خاک میهن و مرزهای داخلی خود، احترام به قانون و خاک همسایه را فراموش نمی کنند و با لبان ارادت خودمان بر دستان پر مهر و محبت همه آنهایی که قدری، قدمی یا قلمی در راستای حفاظت و حمایت از صلح از خود نشان داده اند، بوسه می زنیم.
به امید برقراری صلح دائم و پایدار جهانی

                                                     والسلام علیکم و رحمة ا... و برکاته
                                                                   ابراهیم صنوبر
                                                         مدیرعامل ورئیس هیئت مدیره
                                                      موسسه بین المللی سفیران صلح

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.