موسسه بین المللی سفیران صلح

موسسه بین المللی سفیران صلح

ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران
موسسه بین المللی سفیران صلح

موسسه بین المللی سفیران صلح

ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران

متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس  شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس  شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس  شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین
حسبنا الله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر و افوّض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد
درست زمانی صلح را ساختند که ما آفریده شدیم تردیدی ندارم: جنگ هدیه الهی نیست، اما صلح ودیعه خدا و مرز با او بودن یا نبودن است صلح یعنی: احترام، قانون، بهداشت و دوست داشتن
صلح فقط به معنای نبودن جنگ نیست، بلکه حضور در یک جامعه سرشار از عدالت، تفاهم، همزیستی، دیگر پذیری، دموکراسی و آزادی است، جامعه ای که از هر گونه اعمال و رفتار ضد انسانی و غیر اخلاقی به دور باشد و تمام زمینه های علمی، بهداشتی، فرهنگی،مذهبی، شهروندی و اقتصادی به صورت مطلوب توسیع یابد. آزادی و صلح هدیه ای نیست که نظام ها و حکومت ها آن را به مردم بخشیده باشند بلکه موهبتی الهی و از حقوق اساسی هر انسانی است.
اهتمام به ایجاد صلح میان مردم یکی از سجایای اخلاقی و فضایل انسانی است که اهمیت فوق العاده ای در تمامی ادیان الهی به آن داده شده است به گونه ای که در برخی روایات از اصلاح میان مردم به عنوان برترین و بالاترین صدقه و بهترین عبادت یاد شده است. عظمت، اقتدار و سرافرازی یک ملت آن گاه فراهم می شود که با یکدیگر در کمال صلح و صفا و صمیمیت به سر می برند و با تعاون و همیاری بر مشکلات پیروز می شوند و این یعنی تعالی و تکامل انسانی که اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان خوانده شده است.
در طول تاریخ، همواره بشر با تلفیق روح سلطه جویی و زیاده خواهی، در کنار حس خودپسندی و نژادپرستی خود، جنگ، جنایت، استعمار و خشونت را چاشنی تلخ زندگی خود ساخته است. در این مسیر سطح پایین تفکرات و ناآگاهی و نیز سوء استفاده از دستاوردهای علمی و تحریک تعصبات نا به جا و غلط به این پدیده شوم دامن زده است.
مشکلات ناشی از سلطه اقتصادی ابر قدرتان برای یک ملت، محصول طبیعی نا آگاهی و جهل آن ملت است که در برابر تبلیغات مسموم و فریبنده سودجویان تسلیم می گردند. عزیزان من! یکی از مشکلات تاریخی بشر، جهل است و دیگری غفلت. هر کدام از این دو در جبهه های مختلف به بشر ضربه می زنند. جهل ریشه در نا آگاهی و عدم اطلاع دارد و مانع از بارور شدن استعدادها و استحقاق های انسان می شود اما غفلت این است که انسان به مسائل اساسی زندگی اش بی توجه باشد و به آنچه که باید توجه کند، توجه نکرده، آنچه که برای او اهمیت دارد، بی اهمیت تلقی کند و مسئله ای را که اولویت دارد، کنار گذاشته، و آن را که اولویت ندارد، مهم بداند. غفلت هم به خودی خود عیب است و هم زمینه ساز دیگر نقایص می باشد. لذا غفلت از جهل حساس تر است؛ چرا که جهل با علم زدوده می شود؛ ولی غفلت با ایجاد آموزشگاهها و دانشگاهها، رفع نمی گردد. اگر کسی در مسئله ای علم اندوزی کند، دیگر نسبت به آن جاهل نیست؛ اما قلمرو غفلت گسترده تر و بیماری فراگیرتر و خطرناک تری می تواند باشد که حتی دامنگیر عالمان نیز بشود. تفاوت در این است که جهل با علم زدوده می شود ولی برطرف شدن غفلت، نیاز به ذکر دارد.
یکی از مواردی که باعث غفلت ما می شود، امر تماشاگری است که امروز در دنیا رایج شده. انسانِ امروز چشمانش را به تماشا سپرده است. وقتی در خیابان راه می رویم و هرچیزی را می بینیم، دل به تماشای آن می سپریم؛ وقتی که به خانه می رسیم: اینترنت، تلویزیون و امثال اینها ما را به تماشا می خوانند. طبیعی است که اگر انسان غرق تماشا شود، غافل می شود؛ غافل از خویش، خدا، سرنوشت و مرگ خویش. او دیگر فراموش می کند که حساب و کتابی هست، و او پا به دنیا گذاشته است تا خود را بسازد.
در سایه غفلت یک ملت است که سیاه اندیشان و بدخواهان با القای مدل ها و الگوهای تحمیلی خود جوامع دیگر را به سمت مصرف کنندگی و وابستگی به خود می کشانند و برای تشدید این معضل به هر طریق و دستاویزی چنگ می زنند.
و استعمار تحت لوای سازندگی، سود رسانی و کمک به همنوع کار خود را آغاز می کند. دریغ که در پس این شعارهای آبادگرانه جز کینه، حیله و سیاست های طمع کارانه و سودجویانه چیزی یافت نخواهد شد. با به کار گیری ترفندهای سیاسی و اغتنام فرصت از تجاهل و غفلت و به خواب رفتن هوشیاری جوامع، بیشترین اهتمام را در جهت تایید و تجلیل از ضد ارزش ها و تخطئه و تقبیح ارزش ها اختصاص می دهند و تحت عنوان دستیابی به آزادی و دموکراسی، با القای اباحه گری و عدم پذیرش و پایبندی به قیود اخلاقی و مذهبی در ادبیات گفتاری و مبانی رفتاری آن جامعه، انواع فساد، فحشاء، شرارت و تفرقه را تجویز و ارزش های دینی و عواطف انسانی را با تضعیف، تخفیف و حذف مواجه می سازند و نظم و نسق انتظام جامعه را مخدوش می کنند. آیا منطق و مکتبی وجود دارد که استقرار نیروهای نظامی و لگدمال کردن حیثیت و کرامت انسانی را به بهانه جستجوی صلح به عنوان گمشده آن کشور، پسندیده و مطلوب بداند؟
سیاست های به بن بست خورده استعمارگران و قاسطین که اکنون در انزوای بی درمان دوران بی اعتباری و بی اقبالی خود به سر می برند با زوال و شکست بزرگی مواجه شده است که این شکست در پی احتیاج و اشتیاق امروز ملت های آزاده جهان به داشتن حیاتی سرشار از امنیت درونی و آرامش واقعی و صلحی پایدار است. احساس نیاز ملت ها به هم زیستی مسالمت آمیز که از بزرگترین سرمایه ها و ذخایر زندگی اجتماعی محسوب می شود، و تنفس در فضایی پاک و بی آلایش که احساس امنیت و رضایت را به همراه دارد، حق ذاتی و طبیعی همه انسانهاست.
اگر مفاهیم بالنده و متعالی مورد تاکید دین مبین اسلام به خوبی معرفی شود و مورد توجه واقع شوند دیگر شاهد رعایت نکردن اخلاق و نادیده گرفتن ارزش های معقول، موازین منطقی و فرهنگی در جامعه نخواهیم بود. جاذبه اسلام به قدری تاثیر گذار است که اگر به خوبی تبیین گردد گروه های زیادی را به خود متوجه خواهد ساخت. چشمه فیاض قرآن و حصن حصین آموزه های اسلام با تهییج حس استقلال و آزادی در قلبگاه اندیشه بشری، معتبر ترین مرجع و منبع در زمینه مسائل حقوق بشر و اصول استقرار صلح است. موسسه بین المللی سفیران صلح در جهت ترویج فرهنگ صلح و دوستی و اهداف و آرمان های مقدس انسانی به فرهنگسازی و بسترسازی پرداخته و به توسیع امور صلح طلبانه، خداپسندانه و نوع دوستانه و ترویج روحیات برادری و برابری انسان ها در عرصه های ملی و بین المللی همت گمارده است و حمایت خود را از هرگونه اعمال صلح طلبانه و امور خیرخواهانه اعلام می دارد و به عنوان نماینده ای شایسته برای ایران  اسلامی  تمام تلاش خود را در توسعه فرهنگ ناب اسلامی بسته ایم تا بتوانیم پرچم پر اقتدار صلح را در جای جای جهان به اهتزاز در آوریم.
سفیران صلح در انجام رسالت خود با استفاده از نشست های تخصصی با اساتید و فرهیختگان و برخورداری از راهنمایی های گرانسنگ علمای عظیم الشان، مراجع عالی قدر و روحانیون، بزرگان اخلاقی و اندیشمندان صلح طلب توانسته است در عرصه های مختلف به دستاوردهای ارزشمندی برسد و همواره در صدد آن بوده است که در مراحل مختلف خدمتی صادقانه داشته باشد
و در مبحث انتخابات باید به عرض شما برسانم با نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، شیوه ها و شگردهای جدیدی برای تبلیغات به وجود می آید و نیز اقداماتی جهت تخریب فضای انتخاباتی که می توان به راحتی هدف افراد را از این گونه فعالیت ها تشخیص داد و موارد ذیل را مورد  توجه قرار داد.
یقیناً کسی خارج از این مرزوبوم، ایران آرمانی ما را نخواهد ساخت و این فرد فرد ما ایرانیان هستیم که باید برای ساختن ایران مطلوب خود، در راستای اهداف سند چشم انداز بیست ساله بکوشیم و هر چند مسئولان وظیفه‌ای مضاعف دارند، این ما رأی دهندگانیم که با انتخاب نمایندگانی شایسته، می‌توانیم و می‌باید آغازگر این حرکت ملی باشیم.
و جایگاه مجلس و اهمیت نمایندگی را در نظر داشته باشیم انتخاباتی که ما در آن شرکت می کنیم، برای تعیین نمایندگانی است که «حداقل» چهار سال سرنوشت کشور و بیش از 70 میلیون ایرانی در دست آنان خواهد بود؛ بنابراین، به موضوع انتخاب نماینده به عنوان رویدادی یک روزه یا به عنوان حمایت چشم و گوش بسته از یک فرد نگاه نکنیم؛ یقیناً قانونگذاری و نمایندگی مردم، «مردان بی ادعا خدمتگزار وتوانمند» می خواهد! و بایداهمیت رأی خود را بدانیم. هر رأی می‌تواند در تعیین سرنوشت انتخابات و در ادامه، در تعیین سرنوشت یک طرح و لایحه و در پی آن تعیین سرنوشت کشور مؤثر باشد؛ زیرا این یک یک آرای ماست که به نفع کاندیداها خوانده می شود و در نهایت یکی از آنان که بیشترین آرا به نام او نوشته شد، به عنوان منتخب مردم منطقه به مجلس راه می یابد و این تک تک آرای نمایندگانی که همه ما انتخاب کرده ایم است که در رد یا تصویب یک طرح یا لایحه شمارش می شود و در نهایت با تصویب یا رد آن طرح، پیوستگی زندگی خود بدان یک رای ها را مشاهده می کنیم؛ بنابراین باید اهمیت رأی خود را بدانیم.
انتظار مردم نیز بر آن است که نمایندگان ملت خدمتی شفاف و صادقانه داشته باشند و با مراقبت از اندیشه و عمل خود و ایمان و انقیاد کامل به جذب مصالح و دفع مفاسد از جامعه همت گمارند، مبانی تئوریک خود را پویا و کارآمد نمایند و در فداکاری در راه دین، عدالت و صلح بر یکدیگر پیشی بگیرند. این نیز خود بیانگر نقش پر اهمیت حضور مردم و رای آنها است. نماینده ای که اندیشه صائب و عمل صالح دارد با آرای مردم وارد عرصه می شود لذا بر فرد فرد ما لازم است تا با تحقیق و تدقیق در انتخاب خود و نیز احتراز و اجتناب از جریانات منحرف کننده مسیر افرادی را انتخاب کنیم که وجاهت و اصالت حضور جهت دفاع از حقوق ملت را بیشتر داشته باشند.
ودر رأی دادن، رضای خداوندمتعال را در نظر داشته باشیم. همان گونه که از نمایندگان می خواهیم خدا و قیامت را به یاد داشته باشند و برای رضای خداوند کار کنند، خود نیز رضایت خداوند را در انتخاب کاندیدای مورد نظر در «دل» داشته باشیم و ملاک رأی دادن خود را تعلقات طایفه ای یا شهری در نظر نگیریم و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) «در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم داریم».
 انتخابات مجلس شورای اسلامی تجلی مردم سالاری دینی است.
 در این میان مشارکت انتخاباتى به عنوان جلوه‌اى از مشارکت عمومى تجربه‌اى است که با برگزارى انتخابات و همه‌پرسى و حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى به منصة ظهور رسیده است. در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات مجلس و خبرگان رهبری فراتر از یک گزینش معمول نمایندگان مجلس بوده است؛ بلکه با توجه به جایگاه خاص جمهوری اسلامی به عنوان یگانه قطبی که استکبار ستیزی و عدالتخواهی را در جهان سلطه نمایندگی می کند و حتی آن را به دیگر مناطق صادر نموده است، چشم دوست و دشمن به انتخابات ایران دوخته شده و مباحث و مناظرات بسیاری را در رسانه های بین المللی برانگیخته است. شاید وضعیت حاکم بر انتخابات در ایران از نظر بازتابهای جهانی در تاریخ نظامهای سیاسی بی سابقه باشد. هر انتخابات در ایران از نظر کارشناسان و تحلیلگران بین المللی به عنوان عرصه ای برای ارزیابی اعتبار و مشروعیت نظام تلقی می شود.
 در واقع حساسیت دشمن به انتخابات به عنوان مهمترین تجلی مردم سالاری دینی بدان حد است که در طول تمامی 4 دهه اخیر تلاش برآن داشته تا انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را غیررقابتی، نمایشی، هدایت شده و مخدوش و مجالس و دولتهای برآمده از این انتخابات را فرمایشی و نامشروع جلوه دهد. دشمنان نظام در راستای این هدف در زمانهای نزدیک به انتخابات با سیاه نمایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و طرح شبهاتی مانند مغایرت نظارت استصوابی با حق تعیین سرنوشت مردم و انتخابات آزاد، سعی در حاکم نمودن فضای یاس و دلسردی بر جامعه و حتی المقدور کاهش نصاب مشارکت در انتخابات دارند. این سیاستهای خصمانه که از دیرباز ادامه داشته در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان رهبری شدت گرفته است.
قدر مسلم برگزاری پرمغز، پرمعنی و پرشکوه انتخابات با حضور قاطبه مردم موجب اوج گیری عظمت و اقتدار و موج زدن همبستگی و اتحاد ملی است و به تبع پژواک این اقتدار و همایش قدرت و نمایش وحدت ملت بزرگ ایران تمامی روزنه های نفوذ بر فرصت طلبان بسته می شود و به پشتوانه این مهم است که نمایندگان ما با امید، صداقت و عشق به خدمتگزاری در عرصه های مختلف مشغول خواهند شد و در پی حضور، اجماع و اتفاق ملت است که افکار سلطه جویانه دشمنان مجال بروز پیدا نمی کند. در فصل های مختلف کتاب پر بار و مقدس انقلاب اسلامی وقتی تورخ تاریخ به این روزها می رسد و در آستانه انتخابات قرار می گیریم تحرکات بیگانگان و جریان سازی های آنها به بیشترین حد خود می رسد اما به برکت تفضلات و توجهات خداوند متعال به ملت ایران نه تنها موجب نارضایی و نارسایی نشده است بلکه با احساس مسئولیت و آینده نگری مردم صحنه هایی پرشور و دشمن شکن ایجاد شده است.
در حقیقت شرایط تاریخی حاضر جایگاهی خاص و موقعیتی منحصر به فرد در جغرافیای سیاسی ایران و منطقه به انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان رهبری بخشیده است.  به جرأت می توان از آن به تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در سطح منطقه تعبیر نمود. برگزاری شکوهمند این انتخابات می تواند بار دیگر کارآمدی مدل مردمسالاری دینی را در اذهان ملل مسلمان تثبیت نموده و موقعیت الگوی جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه را به عنوان یک سیستم متکی بر ارزشهای بومی و اصیل اسلامی تقویت نماید. این در واقع همان کابوسی است که قدرتهای استکباری و دول ارتجاعی منطقه را به وحشت می اندازد.
امروزتجربه نظام جمهوری اسلامی به عنوان شجره طیبه ای که فریادش(نه شرقی و نه غربی)بوده است- باید از مجرای تبیین نظام فکری- سیاسی-فرهنگی واجتماعی ان والگویی که در جمهوری اسلامی به منصه بروز وظهور رسیده پیش چشم جهانیان قرار بگیردو باید از ظرفیت های نرم برای جذب کلیه کسانی که حق رای وانتخاب سرنوشت خود وکشور عزیزمان را دارند برای انتخاب افراد اصلح استفاده کنیم وبا این روش وایستادگی بر مسیر گفتمان اسلام ناب- ارزشهایی که مقام معظم رهبری مطالبه می نمایند که عدالتخواهی- خدمت رسانی صادقانه ومخلصانه وایستادگی در برابر تهدیدها ومطالبات نا مشروع بیگانگان می باشد حرکت کنیم که خداوند سبحان با ما خواهد بود.
      
والسلام علیکم و رحمة ا... و برکاته
ابراهیم صنوبر
مدیرعامل موسسه بین المللی سفیران صلح

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.